Långt, jobbigt inlägg ;)

Jag lovar, ni kan hoppa över det här inlägget. Jag är trött och vill bara slänga ihop en sammanfattning av dom här dagarna som varit sen sist jag bloggade. 
 
Sen förra inlägget, då Lucas slog i munnen, har allt gått i fullt tempo och hur mycket som helst har hänt känns det som. Samtidigt har typ absolut inget roligt alls hänt. 
 
Lucas fick komma in till tandläkaren dagen efter han slagit i munnen. Det var ingen fara med tänderna, men vi fick en tid för röntgen för säkerhets skull. Den tiden fick vi dock avboka. 
För sen blev Alice väldigt sjuk. Eller ja, båda barnen har ju typ vart konstant förkylda och hostiga sen november, men nu blev det värre. Helt plötsligt på söndag morgon blev Alice jättedålig, hostade/kräktes upp slem. Så fort hon åt något kräktes hon. Fast hon kräktes ju inte riktigt, utan det var mer som att hon inte fick ner det hon åt ordentligt så det kastades upp igen. Som en väldigt mätt och fullmatad bebis ungefär, haha. 
Så på söndag kväll åkte vi in till akuten i Enköping, för hon blev sämre och sämre. Hon orkade inte ens stå på benen ett tag där. Det var riktigt jobbigt att se henne så. 
Men på akuten i Enköping fick vi ingen direkt hjälp. Dom hade fullt och hänvisade oss till barnakuten i Uppsala. Under tiden vi fick vänta på dom beskeden hann Alice spy ner golvet i inskrivningsrummet. 
 
Vi slängde på barnen kläder och åkte hem. Påväg hem ringde jag mamma och frågade om hon kunde följa med mig och Alice till Uppsala. Hon sa självklart och åkte från jobbet direkt. Jag körde hem Jimmy och Lucas, och bytte kläder på stackars Alice medan vi väntade på mamma. 
Mamma hämtade upp oss och så åkte vi till barnakuten där vi fick vänta typ en halvtimme på att få skriva in oss. Alice fick alvedon när vi kom in till sköterskan, hon fick väga sig, mäta blodtryck och syremättnad och sånt. Det såg väl sådär ut, så vi fick ett rum direkt. Väl inne på rummet hade Alvedonen (den extra stora dosen fick jag höra sen) kickat in ordentligt, så hon sprang fram och tillbaka i det där lilla rummet. Det fanns en rolig spegel som hon lekte med också. Man kunde bli jättelång och hamna upp och ner, det var ju jättekul ;) 
Vi fick vänta i typ 4 -5 timmar på doktorn, och under dom timmarna fick vi i Alice en mugg med vätskeersättning, hann lämna två kissprov, blåste upp handskar (såklart) och så fick Alice en piggelin av sköterskan. Piggelinen fick faktiskt stanna kvar i magen! Det var skönt. 
 
 
Sen kom läkaren in, och hon hittade inga fel. En virusinfektion, såklart, men inget "speciellt" fel. Det var dock bra att hon fick komma in så vi fick i henne lite vätska, för det var omöjligt hemma. Så vid 2 på natten åkte vi hem och sov väldigt gott. Inte... Nej, det är klart Lucas skulle bli sjuk också. Stackars barn alltså. 
Båda barnen var väldigt sjuka och hur sega som helst i några dagar. Sen blev det bättre i typ en dag. Då fick dom feber igen, och Alice sa att hon hade ont i öronen. 
Jahapp, en tur till vårdcentralen igen då. Lucas hade halsfluss och båda barnen hade öroninflammation. 
 
Nu har dom fått penicillin i över en vecka, och nu mår dom ÄNTLIGEN bra. Helt friska båda två. Men Alice har fått vara hemma från förskolan även fast hon kanske orkat gå egentligen. Direkt efter en sjukdom kan man ju lätt bli smittad av en annan... Så nu har vi helt stängt in oss och bara åkt iväg om vi verkligen behövt (jobb, handla, sjukhus). Men på tisdag får hon komma tillbaka till förskolan igen. 
 
Och nu ska vi väl slippa sjukdomar på ett bra tag va? 
 
Imorgon tänkte jag lägga upp mina förlossningsberättelser här på bloggen. Det är många som har frågat efter det, och jag har inte gjort det innan, så det kanske är dags nu? Typ 3.5 och 1 år senare ;) 
 
Men nu - sova. Lucas har precis börjat sova 20-08 (hoppas det håller i sig), så jag tar igen en del sömn nu efter alla 2-timmarsnätter som varit nu vid alla sjukdomar och sjukhusbesök. Skööönt!
1 Evelina - mamma till Emil&Ellie ♥:

skriven

Åh, nu hade jag ju maaaassa att läsa. Härligt :D Haha. Skönt också att barnen ÄNTLIGEN är friska och sen hoppas jag för din skull att Lucas fortsätter sova sådär bra!

Ser fram emot förlossningsberättelserna senare ;)

Kommentera här: